Wyznania gejszy- Arthur Golden


Książka
stron: 463
tytuł oryginału: Memoirs of a Geisha
język oryginału: angielski
data I wydania: 1997
tematyka: literatura  piękna


Zastanawia mnie- jak wiele prawdy zawartej jest w fikcji literackiej, wykreowanej przez Arthura Goldena, autora ,,Wyznań gejszy”. Sam pisarz tak wypowiada się w podziękowaniach: ,,Choć postać Sayuri i jej dzieje należą do świata fikcji, zawierają wiele historycznych faktów z życia gejsz w latach trzydziestych i czterdziestych”. Jak wiele?  Na to pytanie żadne podania, żadne wspomnienia, nie dadzą jednoznacznej odpowiedzi.

Nigdy nie pociągała mnie kultura Japońska. Uwielbiając wielkie, pełne pośpiechu miasta, kraj (poprzez ciąg skojarzeń ,,kwiat wiśni- pola- niesamowita architektura- gejsze- piękne kobiety w pięknych strojach”) ten uważałam za oazę spokoju. Kompletnie niepoznaną i niemożliwą do zrozumienia dla ludzi kultury europejskiej, przez co niezwykle tajemniczą i pociągającą.

Nie byłam więc zbyt pozytywnie nastawiona, gdy w moje ręce wpadła książka ,,Wyznania gejszy”. Ociekająca pojęciami związanymi z kulturą japońską opowieść o paniach do towarzystwa? No nie, to nie dla mnie. Celowo użyłam wyrażenia ,,panie do towarzystwa”. Z czym kojarzą się w Europie i Ameryce? Z prostytucją oczywiście, jednoznacznie. Zresztą, i w książce jest o tym fragment:

              ,,Po przeprowadzce do Nowego Jorku dowiedziałam się, z czym ,,gejsza’’ kojarzona jest przez przeciętnych mieszkańsów Zachodu. Zdarzało się na przyjęciach, że przedstawiono mnie jakieś młodej damie (…). Gdy wychodziło na jaw, że byłam gejszą w Kioto, usta rozmówczyni wykrzywiał dziwny uśmiech i zapadała chwila ciszy(…). Zresztą, nie musiałam się nawet wysilać, gdyż w oczach poznanej przed chwilą kobiety widziałam wyraźne odbicie jej myśli : ,,Boże! Rozmawiam z prostytutką! ‘’ „

A w Japonii? Kobieta do towarzystwa- mająca zapewnić kulturalną rozrywkę mężczyźnie poprzez rozmowę, taniec, śpiew czy grę na instrumentach, której przez lata uczy się w specjalnej, rygorystycznej, tradycyjnej szkole dla przyszłych gejsz.

Książka, inspirowana wspomnieniami Mineko Iwasaki, opowiada historię Sayuri- gejszy, która mając niespełna dziesięć lat została zabrana z domu rodzinnego do ,,domu gejsz” w Gion. Jest to niezwykły zapis przeżyć małej dziewczynki, opowiedzianych z perspektywy doświadczonej gejszy, a przede wszystkim- dojrzałej kobiety. Zapis wyrzeczeń i poświęceń, jakie musiała ponieść w drodze na szczyt umiejętności gejszy.

Świetna narracja pozwala w pełni wczuć się w akcję. Główna bohaterka wydaje się być postacią bardzo realną i bliską czytelnikowi. Śledząc jej przeżycia, wzloty, upadki, przemyślenia, przeżywamy je razem z nią. Ponadto- książka daje sporą wiedzę nt kultury japońskiej- nie tylko życia tamtejszych gejsz. No i jest źródełkiem wielu pięknych cytatów.

Nigdy nie pomyślałabym, że książka, której akcja jest tak mocno obsadzona w kulturze japońskiej, tak bardzo mnie wciągnie i rozbudzi we mnie tak wielką ciekawość i chęć dalszego poznawania tego niezwykłego świata.

Przede mną ekranizacja tej niezwykłej książki. Od kilku ładnych miesięcy czeka na swoją kolej, ale jakoś tak..nie chcę się za nią zabrać. Obawiam się, że- oczarowana książką- zawiodę się na filmie. No ale..sprawdzę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz